Den formelle kunden.

Oct 5


Den strukturerte blå kunden som innkjøper Er nøyaktig og krevende

• Det kan være en prøvelse for tålmodigheten å møte en innkjøper som har en strukturert stil, hvis du ikke er strukturert selv.

• Han/hun har god orden på sine innkjøp og tjenester. Innkjøperen kan være gull verdt for mange foretak, på grunn av sin
nøyaktighet og evne til å holde orden.

Dette gjelder spesielt i organisasjoner der flere foretak er inne, der bestillerne er flere og uvante med innkjøp av tjenester og i foretak som vokser raskt. Dette
gjelder ikke minst når oppdrag slår feil og tvister og diskusjoner om skadeerstatninger oppstår. Er kunnskapsrik, men mangler fleksibilitet

• Han/hun har forberedt seg foran alle møter, har gjort sin del av ”hjemmeleksen” og har orden og system i materiellet sitt. Han/hun kan alle detaljer og har ofte en modell for hvordan han vil at innkjøp skal gå til.

Hvis selgeren prøver å endre
på denne modellen, kan det være nok til at relasjonen brytes.

• Han/hun stiller krav til at selgeren skal være kompetent og profesjonell, samt at dette også gjelder det selskapet selgeren representerer.Vet hva han/hun vil og har klare verdier.

Han/hun vet veldig godt hva han/hun vil ha og har undersøkt markedet nøye. Hvis du prøver å bløffe, blir han/hun irritert.

Han/ hun liker ikke pruting og spill, men vil ha korrekte opplysninger allerede fra begynnelsen av.

Han/hun har klare verdier på en rekke områder og disse forlates høyst ugjerne. Han/hun er ikke spesielt imponert av nye løsninger og liker ikke overdrivelser.
Oppleves som upersonlig

• Han/hun kan oppleves som upersonlig og formell, og som du kan man oppleve at kontakt – selv etter flere års samarbeid – fortsatt ligger på samme nivå som det lå i begynnelsen.

Det er vanskelig å fordype relasjonen og derfor gir mange selgere opp.

Han/hun har god oversikt og er
sparsom. Kontorene hans er kjedelig, men alltid ryddig. Han/hun sløser aldri med foretakets ressurser og misliker all form for representasjon, uansett hvem.

Nordic Business Academy

Kay Ellingsen – 91000 744 Kay.elling@gmail.com
Created with