Ferdighetshjulet
Bestselgerens 24 ferdigheter1. Salgsstrategi: Slik selger du effektivt
![]() |
Hensikt: Å finne kunden kostnadseffektivt.
|
2. VAK-modellen: Spill på ulike sansepreferanser
![]() |
Hensikt: At du raskt og effektivt kan kommunisere med dine ulike kunder på deres premisser.
|
3. OILA-post: Få oppmerksomhet
![]() |
Hensikt: Å selge dine produkter ved å gripe kundens oppmerksomhet, få frem interesse, vekke kundens kjøpslyst og til slutt; få kunden til å aksjonere slik du ønsker.
|
4. Profesjonell møtebooking: Få økt antall møteavtaler
![]() |
Hensikt: Vi skal øke antall møteavtaler ved hjelp av noen gode metoder for å avtale konkrete tidspunkt og sted med kunden.
|
5. Skape kontakt
![]() |
Hensikt: Å vekke oppmerksomhet og interesse samtidig som du bygger tillit. Kontakt er det som skaper forbindelse og en tilstand av trygghet. I relasjonssalg skal du alltid styrke denne forbindelsen slik at kunden kommer tilbake.
|
6. Møteledelse
![]() |
Hensikt: Her skal vi få kunden til å åpne seg, fortelle om sine behov og dermed komme et steg videre i salgsprosessen.
|
7. Kartlegge kundens behov
![]() |
Hensikt: Vi skal klargjøre situasjonen og å komme til felles enighet om utfordringen. Målet er å lytte godt og kartlegge, slik at vi gir nøyaktig det kunden vil ha. På den måten tilfredsstiller vi kunden maks.
|
8. Spørre- og intervjuteknikker
![]() |
Hensikt: Vi viser deg noen metoder for å styre oppmerksomheten mot dine produkter og/eller tjenester. Målet er å stille avslørende spørsmål på en pålitelig og naturlig måte.
|
9. Argumentasjonsteknikk
![]() |
Hensikt: Vi skal overbevise kunden om at din løsning, er den beste.
|
10. Presentasjon av produktet
![]() |
Hensikt: Vi skal få kunden til å ta eierskap til produktet – og like det. Du skal vise kunden at ditt produkt tilfredsstiller hans/hennes ønsker, krav og behov.
|
11. Pris og rabatt
![]() |
Hensikt: Hvordan diskutere pris og rabatt – og når? Det er her vi skal oppnå størst mulig fortjenestemargin. Hvordan gi rabatter som lønner seg?
|
12. Håndtere innvendinger
![]() |
Hensikt: Formålet her er å forankre beslutningen om kjøp. Å skille mellom ekte og falske innvendinger samt kurere kundens bekymringer.
|
13. Kjøpssignaler
![]() |
Hensikt: Vi skal tilrettelegge for kjøp ved å innfri kundens forventninger. Kjøpssignalene blir gjentatte og tydeligere for deg enn før.
|
14. Kjøpsprosessen
![]() |
Hensikt: I denne kursmodulen skal vi snakke om å føre kunden til kjøpet. Vi må forstå kjøpsprosessen til kunden og hvordan vi skal guide de gjennom og forbi ulike hindre.
|
15. Utforme tilbud
![]() |
Hensikt: Vi skal i Ferdighet 15 bli bedre på å utforme et tilbud som gjør at kunden bare må kjøpe av deg. Når kunden slår til på tilbudet ditt, så vet du at det du utformet er godt nok tilbud.
|
16. Stressmestring
![]() |
Hensikt: Vi skal håndtere både kundens og ditt eget negative stress. Kunnskap om stress og stressreaksjoner samt kompetanse i stressmestring.
|
17: Lukke salget
![]() |
Hensikt: Vi skal i dette kurset se på hvordan vi får ordren, slik at du og ditt firma tjener penger.
|
18. Unngå utsettelser
![]() |
Hensikt: Teknikker for å lukke salget raskest mulig slik at likviditeten blir god. Et nøkkelord; Beslutningsdyktighet.
|
19. Emosjonell intelligens (EQ)
![]() |
Hensikt: Trening av din emosjonelle intelligens. Å være tilstrekkelig sensitiv for kundens signaler samtidig som du håndterer avvisning.
|
20. Forhandlingsteknikker
![]() |
Hensikt: Å gjøre kunden fornøyd til minst mulig kostnad. Evne til interesseavveining og tilpasning til kundens atferd.
|
21. Servicekvalitet
![]() |
Hensikt: Teknikker for genuint å gjøre kunden fornøyd, slik at han/hun kjøper – kjøper igjen og anbefaler deg videre til andre. Metoder for at kunden kommer tilbake.
|
22. Påfølgende salg
![]() |
Hensikt: Fokuset er å øke kundens lyst til å kjøpe mer av deg – enten der og da eller at han/hun kommer igjen. Du tjener mer for mindre arbeidsinnsats.
|
23. Kundepleie
![]() |
Hensikt: Vi skal sikre at kunden er fornøyd med kjøpet og kommer tilbake for service og påfølgende kjøp. Kunden kommer tilbake og spør etter deg.
|
24. Klagehåndtering
![]() |
Hensikt: Få kunden til å oppleve hele klageprosessen som god. Målet er at misfornøyde kunder klager til deg, i stedet for til venner og bekjente. Da kan dere sammen finne en løsning dere begge kan leve med.
|